برگزاری نشست تدوین سیره فقهی رسول اکرم(ص) بر پایه روایات اهل بیت

شماره مطلب:
8974
شنبه 1402/09/25 11:39

برگزاری نشست تدوین سیره فقهی رسول اکرم(ص) بر پایه روایات اهل بیت

نشست علمی با عنوان «تدوین سیره فقهی رسول اکرم (ص) بر پایه روایات اهل بیت (ع) و اصول حاکم بر آن» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ با همکاری گروه علمی تاریخ اهل بیت (ع) و انجمن علمی دانش پژوهان تاریخ اهل بیت (ع) مجتمع تاریخ به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام احمد جاوید انوری بیان داشت: در زمینه سیره فقهی رسول اکرم (ص) در جامعه علمی اهل سنت بسیار کار شده است ولی مشکلی که دارد این است که آنها حتی اقوال و رفتار صحابه و تابعین را نیز به عنوان سیره فقهی رسول الله (ص) قلمداد کرده اند.

وی در جواب این سوال که آیا اساساً جامعه انسانی به دین نیاز دارد یا نه؟ گفت: در این زمینه سه دیدگاه در کل وجود دارد. یکی اینکه بشر به دین نیاز ندارد. این دیدگاه کسانی است که دین را برای جامعه بشری مواد مخدر می‌دانند. دیدگاه دیگر این است دین یک امر فردی است و جوابگوی نیازهای اجتماعی بشر نیست. و دیدگاه سوم این است که دین ضامن سعادت دنیوی و اخروی بشر است. که نظر مختار همین است.

این تاریخ پژوه با بیان اینکه این عنوان از لحاظ نیازهای منطقه‌ای یکی از موضوعات بسیار مهم است، گفت: با اینکه احادیث فراوانی در زمینه فقه توسط اهل بیت (ع) در منابع شیعی از رسول الله (ص) نقل شده است ولی در جامعه علمی شیعه سیره فقهی رسول الله (ص) زیاد مورد بحث واقع نشده است. لذا ما وقتی در این زمینه کار را شروع کردیم جز منابع اولیه اثر علمی دیگری را نیافتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اثبات ضرورت و اهمیت این بحث اذعان داشت: روایاتی که در منابع شیعی از پیامبر اسلام توسط اهل بیت نقل شده است، در ۲۶ ابواب فقهی تقسیم می‌شود و تعداد این روایات بالای ۱۳۰۰ روایت می‌رسد.

سخنران نشست اصول حاکم بر سیره فقهی رسول الله (ص) را اینگونه برشمرد: اول اصل عدالت محور بودن سیره فقهی پیامبر (ص)، دوم اصل رشد مادی و معنوی بشر، سوم اصل قابل فهم بودن و قابل اجرا بودن سیره فقهی پیامبر (ص).

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X