«ابومهدی»؛ تداوم تغییر شکل نیروی دریایی سپاه

شماره مطلب:
9051
سه شنبه 1402/10/19 01:27

«ابومهدی»؛ تداوم تغییر شکل نیروی دریایی سپاه

در روزهای گذشته و در دوازدهمین مرحله از الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه (ندسا)، شناور گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس به ناوگان این نیرو الحاق شد. در طی این سلسله برنامه‌ها تجهیزاتی همچون سکوهای جدید موشکهای کروز برد متوسط تا بلند، تونل‌های زیرزمینی موشکی، انواع تجهیزات شنود و جنگ الکترونیک و ارتباطی، وسائل پروازی و پرنده اثرسطحی، زیردریایی‌های مرطوب و شناورهای تندرو گشتی سبک، اژدرافکن و موشک انداز به تعداد حدود 700 فروند و همچنین شناور لجستیکی شهید رودکی و ناو چند منظوره اقیانوس پیمای شهید مهدوی و از همه مهمتر اولین فروند از ناوهای رزمی پیشرفته شهید سلیمانی به ناوگان نیروی دریایی سپاه الحاق شده است.

در مرحله دوازدهم، در مجموع 28 شناور جدید الحاق شده که شامل یک ناو گشتی رزمی شهید ابومهدی المهندس، چهار فروند شناور ذوالفقار موشک انداز و پنج فروند شناور عاشورا با موشک‌ پدافند هوایی کوثر است. همچنین پنج فروند شناور عاشورای اژدرافکن، 9 فروند شناور شناسایی رزمی مرصاد، یک فروند شناور آتش خوار ساحلی، یک فروند شناور طارق موشک انداز سطح به سطح برد متوسط و 2 فروند شناور عاشورای فرماندهی با بدنه کربن از دیگر تجهیزاتی است که در این مرحله به توان نیروی دریایی سپاه افزوده شد.

اولین فروند از شناورهای شهید ابومهدی که اخیرا تحویل شد، هر چند از جهاتی مشابه با ناو شهید سلیمانی است اما از جهات متعددی هم متفاوت با آن و در نتیجه در رده مجزایی است.

اما آنچه می‌تواند هدف از تعریف پروژه شناور شهید ابومهدی را مشخص سازد، ابعاد کوچکتر و حذف دهلیزهای داخلی متعدد موجود در شناور شهید سلیمانی از این شناور است که سبب کاهش هزینه و زمان ساخت هر فروند از آن می‌شود. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه پس از ساخت و عملیاتی شدن فروند اول در 19 ماه، شرکت دانش بنیان سازنده می‌تواند هر سال سه فروند از این شناور را به یگان عملیات تحویل دهد که در مقایسه با وعده ساخت یک‌ساله هر شناور شهید سلیمانی بسیار سریعتر است.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
X